Szkołę prowadzi
Facebooku
dodane 1 październik 2016r., godz.: 18:52 przez Teresa Stasik – Szyszka

2016 GDAŃSK Wydrukuj

Polsko – niemiecki projekt  „Gdańsk i Sztutowo – pamięć o przeszłości              podstawą tolerancji i zrozumienia w przyszłości”

realizowany w ramach programu "Zachować pamięć" prowadzonego i dofinansowanego przez Polsko-Niemiecką Współpracę Młodzieży w Warszawie

03.10.2016

Polsko – niemieckie spotkanie młodzieży w Gdańsku rozpoczęte.Dziś dotarliśmy po 8 godzinach podróży komfortowym pociągiem do Gdańska, gdzie spotkaliśmy rówieśników z partnerskiej szkoły w Neuss. Grupa niemiecka przybyła z lekkim opóźnieniem i bez jednej walizki, która prawdopodobnie nadal jest w Düsseldorfie (apel do młodych turystów: podpisujcie swoje walizki!). Po kolacji i integracyjnym zabawnym speed-dating był czas na spacer i ustalenie szczegółów dnia następnego. Mamy nadzieję, że jutro przestanie wiać i padać.

04.10.2016

Wieje jeszcze bardziej, ale nie pada. Westerplatte zwiedzamy przy sztormowej pogodzie. Opowieści przewodnika z Muzeum II Wojny Św. są ciekawe, ale chętnie spędzilibyśmy więcej czasu w ruinach koszar. Pod pomnikiem bohaterów obrony Westerplatte obowiązkowe zdjęcie i biegiem do autokaru.

W Dworze Artusa czeka już na nas przewodnik i poznajemy historię Gdańska w cudownych wnętrzach najbardziej reprezentacyjnego budynku na gdańskiej starówce. Po przerwie obiadowej spotykamy się z panią przewodnik, która oprowadza nas po najpiękniejszych zakątkach Gdańska,  niestety przy wietrznej i deszczowej pogodzie, która nie odstrasza nas od udziału w grze miejskiej w międzynarodowych drużynach.

Wieczorem czekają nas jeszcze warsztaty n.t. narodowego socjalizmu. Temat trudny, ale liczymy na naszych niemieckich kolegów.

05.10.2016

Pogoda jak z horroru: zimno, wieje tak, że głowy chce urwać i na dodatek deszcz. Radio podało, że ze względu na bezpieczeństwo zamknięto molo w Sopocie. My jednak jesteśmy niestrudzeni i po krótkim wprowadzeniu pani z IPN-u przystępujemy do gry miejskiej „Solidarność”. Biegamy wokół pl. Solidarności szukając wg mapy miejsc, w których znajdziemy odpowiedzi na pytania dotyczące powstania „Solidarności”.

Europejskie Centrum Solidarności – nareszcie ciepło i sucho. Zwycięzcy gry miejskiej – drużyna niemiecka – otrzymują gry planszowe „KOLEJKA”. Gratulujemy! ECS zwiedzamy w dwóch grupach, bo przewodnicy stosownie do narodowości podkreślają różne aspekty naszej drogi do wolności. Zaskoczeniem dla nas były kartki żywnościowe z lat 80-tych. Aż trudno sobie wyobrazić, jak funkcjonowały nasze rodziny w tamtejszej rzeczywistości. 600 gr mięsa na miesiąc, a Mc Donaldów, nie było!

Wieczorem kontynuujemy warsztaty. Jesteśmy pod wrażeniem zaangażowania i sposobu prezentacji naszych niemieckich koleżanek i kolegów.

Potem integracja przenosi się do pokojów.

06.10.2016

Sztutowo – były obóz koncentracyjny Stutthof - najtrudniejsza i zarazem najbardziej poruszająca część naszego projektu. Wnętrze baraków i opowieści przewodnika o potwornościach obozowej rzeczywistości sprawiają, że nasze codzienne problemy wydają nam się błahe. Dla uczczenia pamięci ofiar obozu w milczeniu wspólnie składamy kwiaty i zapalamy znicz.

Warsztaty na terenie muzeum również były bardzo trudne, nie tylko z powodu bariery językowej, lecz również ze względu na tematykę. Trwają długo, ale wszyscy opiekunowie są dumni z efektów naszej współpracy.

7.10.2016

Właśnie zakończyliśmy 5-dniowy projekt „Gdańsk i Sztutowo – pamięć o przeszłości podstawą tolerancji i zrozumienia w przyszłości”. Zmęczeni, ale zadowoleni wracamy do domu. Dziś przed południem mieliśmy okazję zwiedzić katedrę w Gdańsku-Oliwie i wysłuchać koncertu na zabytkowych organach. Siła i różnorodność dźwięków zrobiła na nas wrażenie. Po pożegnaniu z  naszymi niemieckimi partnerami zdążyliśmy jeszcze na szybki obiad w Mc Donaldzie. W Gdańsku dalej pada. W pociągu okazało się, że posiadamy bilety na nieistniejące miejsca, ale miła pani konduktor ulokowała nas w dodatkowym, ale  za to wygodnym wagonie widmo. Nasi koledzy znów musieli drogo zapłacić za niepodbitą legitymację.

Załączone zdjęcia:

Załączone filmy:

relacja filmowa z przeprowadzonego projektu "Gdańsk i Sztutowo - pamięć o przeszłości podstawą tolerancji i zrozumienia w przyszłości". Projekt został zrealizowany w ramach programu "Zachować pamięć" prowadzonego i finansowanego przez Polsko-N

Inne artykuły w tym dziale:

2012 WARSZAWA   IX SPOTKANIE MŁODZIEŻY ZESPOŁU SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH W ORNONTOWICACH Z MŁODZIEŻĄ BERUFSKOLLEG FÜR WIRTSCHAFT UND INFORMATIK  W NEUSS   W dniach 22-26.10.2012 12-osobowa grupa młodzieży z ZSP Ornontowice i 20-osobowa grupa z Berufskolleg w Neuss spotkały się już po raz dziewiąty, tym razem w Warszawie w ramach partnerskiej współpracy szkół czytaj dalej...
2014 BERLIN   UCZNIOWIE ZSP ORNONTOWICE W BERLINIE   31.10.2014 w Berlinie zakończyło się 5-dniowe spotkanie młodzieży ZSP w Ornontowicach z młodzieżą partnerskiej szkoły Berufskolleg für Wirtschaft und Informatik w Neuss w ramach projektu „Berlin – metropolia między Wschodem a Zachodem” czytaj dalej...
2015 COMENIUS-R.   W latach szkolnych 2013/2014 oraz 2014/2015 w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Ornontowicach realizowany był projekt edukacyjny Comenius Regio - program wzmacniający europejski wymiar edukacji poprzez promowanie współpracy między lokalnymi i regionalnymi władzami oświatowymi czytaj dalej...
2016 WŁOCHY   W dniach 21-29.09.2016 w południowej części regionu Apulia w miejscowości Castro (Włochy) odbył się międzynarodowy projekt mający na celu zwalczanie dyskryminacji i przemocy wobec kobiet w społecznościach lokalnych oraz w całym społeczeństwie poprzez zaangażowanie organizacji pozarządowych czytaj dalej...
2017 WALENCJA Miło  nam  poinformować,  że  po  podpisaniu  umowy  z  Agencją Narodową Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Ornontowicach oficjalnie przystąpił do realizacji projektu       UMIEJĘTNOŚCI ZAWODOWE NABYTE W SZKOLE I PODCZAS STAŻU KLUCZEM DO                                   SUKCESU NA EUROPEJSKIM RYNKU PRACY,finansowanego   ze  środków  Programu  Operacyjnego Wiedza  Edukacja  Rozwój  (PO WER 2014-2020)   „Staże   zagraniczne  dla   uczniów  i  absolwentów   szkół   zawodowych  oraz mobilności kadry kształcenia zawodowego” czytaj dalej...
2018 HAMBURG W 2018 r. Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Ornontowicach planuje wspólnie z partnerską szkołą z Neuss realizację projektu w Hamburgu. Szczegóły projektu już wkrótce. czytaj dalej...

Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Ornontowicach
Wszelkie prawa do materiałów na tej stronie zastrzeżone